Bannerøkonomi med flere parter

Bannere er reklamer. De handles som enhver anden form for reklame.

Der er to eller oftest tre parter i en bannerhandel:

  • Annoncøren (buyer), som køber bannere.
  • Udgiveren (publisher, seller) som sælger bannerplads.
  • Et network (bannerbureau), som varetager salget for udgiveren.

    Som det kommercielle arrangement indikerer, er det meningen at alle tre parter skal tjene på banner-handlen.

    Fordeling af provenuet

    Annoncøren betaler x antal kroner for en kampagne. Han betaler til bannerbureauet. De tager deres kommission, som typisk er på mellem 35% og 50% af kampagneprisen. Udgiveren modtager resten som site fee. Dette revenue udgør mellem 50% og 65% af kampagneprisen.

    Mediebureau

    Ofte indgår et mediebureau i handlen. Det er en virksomhed, som planlægger annoncekampagner for store virksomheder. De booker kampagner i de forskellige medier for annoncørerne. Mediebureauet får gerne 15% rabat. Denne rabat går fra brutto-indtjeningen, så bannerbureau og udgiver deles om de resterende 85%.

    Trafik = kroner

    I Internet-økonomien er trafik = kroner. Har man trafik (besøgende), kan man tjene på det. En udgiver kan tjene penge ved at sælge plads på hans/hendes hjemmesider - når der er et vist antal besøg.

    Udgiveren ved, at der kommer så og så mange tusinde besøg om måneden, og dermed kan han sælge et tilsvarende antal banner-eksponeringer (fremvisninger).

    Kampagner

    Meningen med banneret er først og fremmest at skabe trafik (flere besøgende) til annoncørens web-sted. Da bannere fungerer som andre reklamemedier, betyder det, at annoncøren kører sin reklamering i kampagner.

    Indenfor en bestemt periode køber annoncøren x antal tusinde bannervisninger. Da annoncøren er interesseret i maksimal effekt af reklame-kronerne, skal de placeres på de web-sites, som bedst passer til hans produkt. Han gør det i håb om, at en så stor procentdel som muligt af de besøgende klikker på banneret og dermed bliver til besøgende på annoncørens sider.


    Fortsættes …

    Forrige side


    Copyright (c) 2000-2001 by Michael B. Karbo.