Antallet af eksponeringer tæller

Udgiveren har altså et web-sted med en vis trafik. Det vil sige, at der hver dag kommer et antal personer "på besøg" på udgiverens hjemmesider.

Hver gang et banner vises til en person, kaldes det for en page impression. Man taler også, (som tidligere omtalt) om eksponeringer. Det er det samme; én eksponering betyder, at én person for vist ét banner.

En besøgende (en unique visitor) kan nå at se flere bannere under sit besøg på udgiverens side. For hver gang han ser en ny hjemmeside, får han gerne et nyt banner at se.

Inventory eller "inventar"

Hvis udgiveren tæller, hvor mange page impressions (eller eksponeringer) han har, finder man det aktuelle inventory. På dansk oversætter man det lidt underlige begreb inventory til inventar. Det angiver altså, hvor mange eksponeringer, et givet site har om måneden.

Lad os tage et eksempel. Et bestemt site har placeret ét banner på hver af deres hjemmesider. Sitet har 10.000 besøgende på en måned, og hver besøgende ser 5 forskellige hjemmesider. På den måde består inventaret af 10.000 x 5 = 50.000 sidevisninger pr. måned.

Udgiveren fra dette site vil prøve at sælge så stor en procent af inventory så dyrt som muligt - deri består hans interesse. Hvis han kan sælge alle 50.000 eksponeringer til en meget høj pris, så er det helt perfekt, men det lykkes meget sjældent.

Bureauet sælger til kampagner

Reklamemarkedet fungerer som tidligere nævnt ved, at større firmaer laver kampagner.

Det kan fx være Microsoft eller et andet softwarehus, som vil lancere et nyt program. I samarbejde med deres medie-bureau, udtænker firmaet en strategi for denne lancering. I denne strategi indgår bannerannonceringer.

Mediebureauet, som tilrettelægger hele reklamekampagnen, går typisk til et par (eller flere) banner-bureauer og booker så og så mange bannereksponeringer indenfor den aktuelle periode.


Fortsættes …

Forrige side


Copyright (c) 2000-2001 by Michael B. Karbo.