Amerikanske banner-networks for mindre sites

Det er ikke let at skaffe gode banner-aftaler for mindre sites i den engelsksprogede del af verden. Det har vi gjort os store erfaringer med i forhold til www.karbosguide.com.

Mindre sites vil i USA sige sites med under to millioner sidevisninger pr. måned.

I Danmark er et site med 500.000 visninger middelstort. Det betyder, at det sagtens kan indgå aftale med et af de etablerede, seriøse bannerbureauer, som DoubleClick Danmark, AddPepper eller 247Media. Bureauet kan sagtens sælge de 500.000 visninger målrettet, og dermed kan sitet optjene rimelige CPM'er.

Mange store amerikanske sites har flere hundrede millioner visninger pr. måned, og så tæller Hr. Karbo med hans 500.000 visninger ikke ret meget. De største bannerbureauer som DoubleClick, L90 og 247Media optager ganske enkelt ikke så små sites.

Derfor er de mindre sites tvunget ud på et helt andet marked. Man må indgå aftale med et af de mange bannerbureauer, der har specialiseret sig i mindre sites. Disse bannerbureauer eller networks sælger ikke særlig målrettet. Det er umuligt for networkets salgskonsulenter at kende hver enkelt af de ofte flere tusinde mindre sites, der indgår i disse net. Derfor sælges bannerne gerne som RON (Run Of Network). Det betyder, at annoncøren ikke ved, hvilke sites, hans bannere kommer ud på. Og dermed bliver prisen, CPM'en, tilsvarende lav.


US networks

Herunder ser du en kort beskrivelse af de forskellige bannerbureauer, amerikanske networks, som den engelske udgave af Klik & Lær (www.karbosguide.com) har indgået i.

Lad os straks slå fast, at der ikke er store penge at tjene ved hjælp af disse bureauer. Dels sælger de bannerne til meget lave priser. Og hvad værre er - deres afregning overfor udgiverne er enten minimal eller helt manglende. Det eneste gode ved dem er deres statistik-programmer, som giver et glimrende redskab til at overvåge trafikken fra dag til dag.

Ingen eksklusivitet

Fordelen ved netværkene, jeg beskriver i det følgende, er også, at de ikke arbejder med eksklusiv-aftaler. Man kan altså indgå aftaler med flere af dem samtidig. Vores ameriaknske sider har i perioder været plastret til med bannere fra både det og det andet firma - op til fem bannerbureauer har der været repræsenteret på samme sider. Kønt er det ikke ...

Vi har gjort det som en test - for at se om nogle af bannerbureauerne "performede" bedre end andre.

Flycast

Flycast er et stort amerikansk bannerbureau, som også har europæiske kontorer (fx i Stockholm). Netværket består, så vidt jeg ved, primært af små sites.

Flycast virker som et professionelt firma. Deres bannere virker, og det samme gør deres statistikprogram (SiteReporter), man som udgiver har adgang til:

Hvis du undrer dig over ordet Incorrect Tag, så betyder det "forkert kode". Jeg har øjensynlig sat en korkert bannerkode (tag) ind et eller andet sted. Det opdager banner-styrings-programmet.


Fortsættes …

Forrige side


Copyright (c) 2000-2001 by Michael B. Karbo.