Amerikanske banner-networks, fortsat

Burst Media

Er et andet bureau for små sites. Mange er glade for dem, men for os har det ikke været en succes. De har sendt os et par hundrede dollars i alt - intet i sammenligning med alle de bannere, vi har leveret til dem.

AdFlight

AdFlight er nok noget af det mere positive, vi har været ude for. Firmaet benytter en blanding af CPM og CPC. Hvis et banner vises mere end 100.000 gange på en måned, får man 1$ i CPM. Det giver altså 100$ for 100.000 visninger. Derudover får man 20 cents pr. klik.

Her ser du indgangen til AdFlights statistikprogram, som både annoncør og udgiver har adgang til:

Når du er kommet ind, kan du vælge mellem forskellige menupunkter:

Site earnings er det mest interessante, og her ses hvordan bannerne har fordelt sig med click og indtjening:

Du ser, at denne rapport er opdelt udfra forskellige bannertyper (120 X90, 120 X 90, 88 X 31). De centrale oplysninger for hver kategori er:

Impressions Antallet af visninger
Clicks Antallet af klik på bannertypen
CPC Cost Per Click. Udgiverens honorar for hvert klik.
Earnings Sitets indtjening.

Du kan også se, at indtjeningen er minimal.

Advertising.com

Det er det mindst attraktive bannerfirma, vi har været ude for. De lover store betalinger, men sender stort set ikke en krone.

Det eneste gode ved dem, er deres rapporteringssystem, som viser ganske præcist de daglige eksponeringer:

Alle bannerbureauer har omfattende og effektive statistikprogrammer.


Online tilmelding

Et fælles kendetegn for disse networks for mindre sites er, at en udgiver kan tilmelde sig online. I flere af tilfældende kan man melde sig til og straks få bannerkode. Andre skal lige tjekke sitet og vurdere om det er ok. Efter et par dage får man så adgang til systemt via et password.

Når man er på, kan man hente ny kode, hvis man har brug for bannere i forskellige størrelser. Det hele fungerer automtisk og online. Ved tilmelding angiver man også, at man fx ikke ønsker porno eller våben-annoncer.


The Fold

Den bedste placering et banner kan have er øverst på siden. Det er også det mest naturlige sted at placere bannere. Men hvis man nu skal placere 4 eller 5 bannere på en hjemmeside - så kan man jo ikke placere dem alle øverst.

Her kommer begrebet the fold til anvendelse. Når man benytter bannerkode fra de her beskrevne networks, som ikke har eksklusivitet, og som derfor netop benyttes til sider med mange bannere på, så kan man vælge at benytte bannerkoder til placering:

  • Above the fold
  • Below the fold

    Meningen er, at det øverste skærmbillede er det mest værdifulde, og det kaldes above the fold. Der bruger man én type kode. Til resten af siden, hvor brugeren skal scrolle for at kunne se indholdet, der benyttes below the fold-kode. Denne opdeling resulterer i tilsvarende afregningspriser, så above the fold giver den bedste CPM.

    Nogle networks insisterer på, at deres bannere skal placeres på den øverste tredjedel af hjemmesiden - det er udtryk for samme mekanisme: de øverste bannere er langt de mest værdifulde.


    Fortsættes …

    Forrige side


    Copyright (c) 2000-2001 by Michael B. Karbo.