Karbos holdning til bannerreklamer

Lad mig afslutte denne lange artikel med at komme med mine egne holdninger til fænomenet bannerreklamer.

Irritation

Man hører ofte om folk, der er voldsomt irriterede over bannere. Det forstår jeg godt, for sådan har jeg selv haft det. I løbet af 1997-98 blev vores to sites Klik & Lær og Click & Learn pænt omtalt i forskellige medier, og vi fik mange besøgende. Det gjorde, at vi ofte blev kontaktet af folk der ville reklamere hos os. Jeg svarede nej hver gang! Jeg var nemlig selv ganske irriteret over bannere.


Internettets udvikling

Internettet startede som bekendt som et ret anarkistisk foretagende, som i mange år overvejende var aldeles ikke-kommercielt. Sammenligningen med Christiania (der også oprindelig var militær ejendom) var ikke helt ved siden af. Midt i 1990'erne virkede det helt forkert fx at prøve at tjene penge på bannere. Nettet var et fristed for kreative nørdere og andet godtfolk - ofte folk med et budskab.

I 1998-99 skiftede nettet gradvist i retning af en meget højere grad af kommercialisering. Der var flere uafhængige faktorer, der trak i denne retning. Dels gik det op for erhvervslivet generelt, at nettet var kommet for at blive; det var ikke et modefænomen som "Pokemon". Derfor begyndte alle firmaer, store som små at forholde sig til nettet; de begyndte at bruge det.

Og dels blev der udviklet nye teknologier (JavaScript, CSS, DHTML, Flash mv.), som gjorde det muligt at fremstille meget mere professionelle og interaktive hjemmesider. Mange kreative layoutere, reklamebureauer mv. kastede sig over mediet, og kunne tiltrække store virksomheder med deres arbejde.

I nogle brancher gik det hurtigt. Det gælder især IT og nyhedsmedier, der er nettet i dag et meget central element i virksomheden. I andre brancher er det gået lidt langsommere, for ikke al handel egner sig til nettet. Senest har vi Boxman og forskellige mærkevare-udsalg gå nedenom og hjem.

Det kommercielle Internet

Hovedtrenden er uændret: Internettet har ændret erhvervslivet, og erhvervslivet har ændret Internettet. Og i dette spil indgår bannere og andre net-baserede reklameformer.

Indenfor reklameverdenen indgår bannermediet med større og større vægt. Det er ikke gået op for alle endnu, man kan fortsat på dagbladenes erhvervsider se opgørelser over medieforbruget, som det hedder, uden at bannerne medregnes. Men bannermediet er i meget voldsom vækst, og det æder sig ind på markedet for både TV- og dagbladsannoncering.

Det er ikke så underligt, for alle større virksomheder er jo i dag aktive på nettet. For mange virksomheder hentes efterhånden op mod 25% af deres omsætning via nettet, hvor de måske også oplever den største vækst. På den baggrund er det jo logisk at virksomhederne i større grad dirigerer deres reklamering over på nettet.


Bannere som micro-betaling

Min holdning er, at bannere er en logisk konsekvens af nettet. I realiteten forventer hovedparten af brugerne, at de kan hente dugfriske nyheder, artikler, videoklip, ja snart TV - helt gratis. Og det kan jo ikke lade sig gøre. Der kommer bannerne ind. Når udgiveren sætter et banner på en hjemmeside, kan han tjene måske 5-10 øre, hver gang en bruger kommer forbi hans sider. Det fungerer jo faktisk som den micro-betaling, som mange har forsøgt at etablere på anden vis.

Hvis brugen af bannere ikke overdrives, og hvis de sælges målrettet af et seriøst bureau, så fungerer de utrolig godt. Udgiveren får sin betaling. Og det fungerer meget kontant og "demokratisk" - der er direkte afregning; hvis der er succes på sitet, giver det et bedre revenue. På samme tid vil brugeren, læseren opleve liv på siden. Bannerne udskiftes løbende, og alle parter forsøger at bringe de bannere, som er mest relevante for det pågældende sites brugere.

Så for almindelige brugere er bannere en stor fordel. Hvis man klikker lidt en gang i mellem, er man med til at holde liv i store kvalitets-sites, som oveni købet er gratis!


Vores egne erfaringer

Vi har arbejdet med banner-reklamer siden udgangen af 1998. Oplevelserne har været meget blandede. Hvad angår de danske sider Klik & Lær og KarbosGuide.dk, så har vort samarbejde med DoubleClick været perfekt. De virker meget professionelle. Desværre har DoubleClick ikke kunnet skaffe os en banneraftale til vores engelsksprogede sider. Det har vi haft svært ved at acceptere, men faktum er, at vort site er for lille til amerikanske DoubleClick.

Vores amerikanske "partnere"

Derfor har vi indgået aftale med et San Fransisco-baseret netværk kaldet MPCN. Her fungerer vi som affiliates, hvilket er en slags partnere. Der er 12 hardware-sites samlet i dette netværk. Og det har været en stor skuffelse. Trods alle gode intentioner har netværket aldrig fungeret. Blandt andet venter vi fortsat på et statistik-system, så man kan se hvor mange visninger, der har været på ens side. Der er altid problemer med afregningen, og der har været en helt enorm gennemtræk af medarbejdere i firmaet.

Som følge af alt det bøvl, vi har haft med MPCN, har vi forsøgt os med andre netværk (Flycast, Burst, AdFlight mfl. som tidligere beskrevet i denne artikel). Men det har også været noget brok og rod det meste af det. Og der er stort set ikke kommet "dollars" ud af det!

Men alt i alt - bannere er en god ting. Det gør bl.a. at jeg kan udgive mine artikler online - med alle de fordele, det har - og samtidig få en vis betaling for det!


Og det brød helt sammen ...

Bannermarkedet kørte for fuldt fart i år 2000, hvor disse artikler blev skrevet. I år 2001 brød det hele sammen. Ingen kunne sælge bannere. Kontrakter blev opsagt. Firmaer lukkede på stribe, networks blev nedlagt. Det hele var en konsekvens af det generelle IT-sammenbrud, som hele verden oplevede i 2001.


Forrige side


Copyright (c) 2000-2001 by Michael B. Karbo.