7.6 Om pauser

Det er næppe nok at købe tiptop ergonomisk udstyr. Du skal holde pauser, rende små ærinder, kigge ud af vinduet og skifte arbejdsstilling og -plads.

Overordnet drejer det sig om, at du skal bruge så lidt tid ved skærmen som muligt. Men når nu du skal sidde der en hel dag, så må du tage dine forholdsregler, og hyppige pauser er en af dem.

Pauser fra mus

Det er især vigtig at holde mange korte pauser, når du bruger musen intensivt. Der kan du sagtens pause 30 sekunder hvert femte minut, eller et minut for hvert tiende minuts arbejde. Det anbefale museskade-eksperter.

En anden fremgangsmåde er, at tage på hvor lang tid, du kan arbejde, før du får begyndende smerter i arm, hånd og skulder. Træk så 10 minutter fra denne periode, og arbejd højst så længe.

Altså pauser - masser af korte pauser, hvor du laver enkle stræk/-ryste-øvelser, som beskrives andetsteds på disse sider.

Og e meget vigtig pointe: jo længere din arbejdsdag med skærmarbejde bliver - jo større bliver behovet for hyppige pauser! Husk, at pauserne er med til at holde dig fri for skader, det er målet, og de er 100% nødvendige.

Længere pauser

Bevæg dig mindst hver 30 min. Telefon, kaffe, reoler - alt skal gerne være placeret i en afstand, så du skal rejse dig for at hente det.

Varme

Hold arme og hænder varme - gerne med uldsweater eller -muffedisser (!!). Jo koldere muskler og sener er, jo større er risikoen for skader.


Næste modul

Forrige modul


Copyright Michael Karbo.