KarbosGuide.dk

To ny kameraer (december 2003)
Minolta A1 og Olympus 5060Z

Indhold:

  • Introduktion
  • Minolta A1
  • Olympus 5060Z
  • Mere, konklusion

    S7000

  • Næste side
  • Forrige side

    idg580

  • Introduktion

    Velkommen til en lille artikel om et par dejlige kameraer, vi har haft lejlighed til at teste.

    Minolta A1

    Et luxus-kamera til omkring 9000 kr.

    Tager rigtig gode billeder. Knivskarp optik. Farver er en personlig smag. I Minolta A1 tenderer de efter min mening mod det gulligt/grønlige. Personligt foretrækker jeg de mere neutrale farver, som især Nikon og Fujifilm har i deres kameraer. Men som sagt - farver er en smagssag.

    Optiske stabilisator

    Minolta A1 2 blænder. Dvs. at jeg med dette kamera fx kan optage med kraftig zoom ved 1/100 sekund uden at ryste, hvor jeg skal op på 1/400 sekund uden stabilisatoren. Det er genialt; den optiske stabilisator virker bare! Pengene værd, når man tager alt i betragtning.

    Overdreven nørdet konstruktion. Mit eneste kritikpunkt er den noget nørdede arkitektur, som efter min mening præger Minolta A1. Dette har ikke noget med kvalitet at gøre, for kameraet er i topkvalitet. Det har mere med brugervenlighed og logik at gøre.

  • Indviklet menusystem
  • Sære default-indstillinger, man er nødt til at vælge fra start af.
  • Overdreven eksponering af den optiske stabilisator.

    Et par eksempler: Almindeligvis viser LCD-skærmen billedet umiddelbart efter optagelsen. Det kan Minolta A1 også gøre, men funktionen skal først aktiveres! Defaultværdien er Off. Hvorfor gøre tingene så indviklet - alle ønsker da at se deres optagelser på skærmen.

    Tilsvarende med nummereringen af billederne. Alle kameraer har et system med automatisk nummerering af billedfilerne. Men i Minolta A1 er defaultværdien, at nummereringen starter forfra, hvergang ram-kortet tømmes.

    For de fleste brugere vil det være voldsomt irriterende, så kan man ikke lægge filer fra to fotosessioner i samme mappe uden at skulle omdøbe de sidst optagede.

    Nummereringen kan selvfølgelig også være fortløbende, man skal bare selv ind og rode i menusystemet for at få det aktiveret.

    Jeg har omtalt den optiske stabilisator, der virkelig er velfungerende. Men Minoltas ingenører er sandelig også stolte over den. På kameraets bagside har den en stor og underlig knap, som efter min bedste mening er helt overflødig. Hvorfor spilde en knap på en funktion, som alligevel fungerer helt automatisk og uproblematisk?

    Havde dette kamera været designet af Canon, ville den optiske stabilisator bare have virket, i baggrunden, automatisk, uden at gøre væsen af sig. Her kan den slås til og fra med den store knap på bagsiden, der oven i købet lyser gult. Samtidig annonceres funktionen i søgeren med et ikon, der kan antage ikke mindre end tre farver. Det er svært ikke at bemærke stabilisatoren ...

    I Canon G5 kan denne umiddelbare playback indstilles til at vare et vilkårligt antal sekunder - det er smart.


    Læs også om Adobe RAW plugin til Photoshop.

    Læs om digitale kameraer i hæftet: "Digitalkameraet fra A til Z" og redigering af farvefotos i hæftet "Fotoredigering fra A til Z"


  • Næste side
  • Forrige side


    Copyright (c) 1996-2003 by Michael B. Karbo.