KarbosGuide.dk. Modul 7e1.

Multimedier under Windows

Indholdet:

  • Introduktion
  • Lydenheder
  • Nęste side
  • Forrige side

  • Jeg har gjort mig visse erfaringer med lyd- og videooptagelse under Windows 98, som er et utroligt sændende emne, da det både omfatter soft- og hardware; hvis man ikke har begge vinkler med, så tror jeg, at det bliver svært at danne et dækkende billede. Lad mig her prøve at beskrive multimediet på pc.


    Introduktion

    Top

    Når vi skal optage enten lyd eller video - eller begge dele - skal Windows være indrettet til det. Der skal være hardware til rådighed, men ligeså vigtig er det, at tingene er forbundet og kontrolleret via Windows.

    Det kan godt være lidt af en prøvelse at styre lyd og video. Det skyldes blandt andet, at der er så utroligt mange indgange til de samme kontroller under Windows. Hvis du fx vil regulere mikrofonens lydstyrke, kan det ske mange steder:

  • Via kontrolpanelet
  • Via Lydstyrke i proceslinjen
  • Via forskellige applikationer (brugerprogrammer) Når vi går til videoafdelingen, så bliver det endnu mere indviklet. Video kan nemlig ikke bare optages "råt". Der skal kompression til. Kompressionen foretages af såkaldte codecs(coding/decoding), som er små programstykker, der installeres under Windows. Disse codecs installeres på de mest mystiske måder. Nogle af dem kommer med Windows, andre med hardware og andre igen med forskellige programmer. Og det er ikke let at overskue, hvad der kommer hvorfra og hvornår det bruges.

    Disse emner håber jeg at kunne kaste en smule lys over på disse sider. Her arbejder vi altså med at forstå den hardware, der skal til for at vi kan tale om multimedier . Og vi prøver at se, hvordan Windows håndterer al den nødvendige hardware og får det hele til at fungere.


    Lydkortet

    Når du optager lyd, sker det typisk med en mikrofon, der er forbundet til et lydkort. Det er den traditionelle metode. De moderne lydkort er PnP-kompatible , så de installeres let og automatisk af Windows. Det betyder i praksis, at Windows selv har en driver , der passer til den pågældende hardware-enhed, og at det hele installeres automatisk mens Windows installeres.

    På denne pc findes et ældre (ISA-baseret) lydkort af mærket SoundBlaster AWE64 Gold. Det fandt Windows 98 lynhurtigt ud af, da programmet blev installeret. Efter installationen er lydkortet "indlejret" i Windows; det "optræder" mange steder, for det skal kunne benyttes af en lang række programmer.

    Lydkortet skal levere lyd til alle spil og andre programmers lyde, og det skal også kunne fungere som en MIDI-enhed. Lydkortet skal kunne optage lyde via mikrofonporten bag på kortet. Og endelig skal den gameport, der findes bag på lydkortet aktiveres, så man kan forbinde en joystick (det store håndtag, man kan bruge som erstatning for mus og tastatur, til at styre biler og våben mv. i spil) til den.

    Når pc'en genstarter efter installationen, kan du finde lydkortet som systemenhed i kontrolpanelets System. Her ser du pc'en, hvor den eneste multimedie-enhed er netop SoundBlaster AWE 64 Gold:

    Hvis du vælger e genskaber for en markeret enhed, kan du i visse tilfælde aktivere/indstille visse forhold vedrørende enheden. Herunder ses egenskaber for lyd-enheden:


  • Nęste side
  • Forrige side


    Videre studier

    Læs også om digital lyd i modul 7d.

    Læs om RAM i modul 2e

    Læs om Ultra DMA og AGP i modul 5b

    Læs driv-programmer til Windows 95/98 i modul 6c.

    Copyright (c) 1996-2011 by Michael B. Karbo.