Lær af reklamerne

Når man arbejder med digitalkamera og med programmer som Photoshop, så sker der ting og sager med ens syn. Man begynder at se motiver allevegne, og billeder i blade bliver pludselig interessante. Prøv selv at kigge grundigt på de kulørte helsides-annoncer i bladene.

Vi har her sakset fem reklamer fra et fransk magasin. De er på ingen måde særlig gode eller "specielle". Men de har alle det tilfælles, at vi kan lære noget af dem.

De fire første reklamer kunne du og vi selv have lavet i Photoshop, hvis vi havde haft billedmaterialet til rådighed. Din opgave er? At finde frem til hvordan, reklamerne er lavet. Glem teksten - det er ikke den vi skal se på. Men billederne skal studeres:

  • Hvilke værktøjer er der benyttet?
  • Hvilke filtre?
  • En montage? Er der flere billeder monteret sammen?
  • Dybdeskarphed eller sløring?
  • Andet?

    Du kan selv finde masser af ligeså gode eksempler. Træn dit syn ved at analysere denne form for billeder!


    Sofaen

    Start med dette flotte billede. Klik evt. på det for at se en større version.

    Hvordan er dette billede lavet? Er det ét fotografi, eller er det en montage af flere billeder? Vi kan ikke vide det med sikkerhed, men vi har lov til at komme med et kvalificeret gæt.


    En folkevogn

    Et herligt billede. Jeg er næsten sikker på at vide, hvordan det er lavet. Det er næppe et fotografi taget med 1/2000 sekunds lukkertid.

    Jeg er ret sikker på, at nogle af de teknikker, der arbejdes med i det ny Photoshop-hæfte er taget i brug. Men hvilke?


    En telefonannonce

    Den her er let.

    Der er vist kun en enkelt teknik - men hvilken, helt præcist?


    Briller

    Den her er heller ikke særlig svær - ej heller superspændende.

    Hvad har man gjort for at give billedet virkning?


    Søde sager

    Det sidste eksempel er lidt anderledes. Er der overhovedet brugt Photoshop til andet end farvejustering?

    Hvordan har fotografen fokuseret - helt præcist hvor? Klik på billedet for at se en større version, det er nok nødvendigt.


    Dette var ment som en appetitvækker - der er desværre ingen præmier for gode svar. Brug reklamefotografernes kunnen - nyd deres flotte billeder og få inspiration til egne projekter!

  • Læs om vores Photoshop-hæfte og her.
  • Læs om digital fotografering


    Copyright 2002 Jette & Michael Karbo.